MadeliefLiebrand.reismee.nl

Eerste 10 dagen overleefd !

Wauw wat heb ik veel te vertellen! Laten we maar bij het begin beginnen...

13 augustus, de dag voor vertrek. Alles was nog zo onwerkelijk. Het voelde helemaal niet alsof ik de volgende ochtend zou gaan. De koffers waren gepakt en stonden al klaar en mijn kamer voelde leeg. Had al van veel mensen afscheid moeten nemen, maar het belangrijkste afscheid moest nog komen... Schiphol!

De volgende ochtend was het dan eindelijk zover. Het moment waar ik zo lang naar toe had geleefd, maar besefte ik het wel? Nee, dat deed ik dus niet! Zelfs eenmaal op Schiphol aangekomen voelde alles nog steeds zo onwerkelijk, ik besefte het niet.

Toen kwam het moment van afscheid nemen. Ik wilde niet huilen, maar het gebeurde toch. Ik moest afscheid nemen van mijn moeder, vader, zus, vriendje van mijn zus, mijn 2 beste vriendinnen en mijn vriend... Poeh dit was nog best lastig !

Na een paar tranen gelaten te hebben, was het tijd om het vliegtuig in te stappen! Samen met 5 andere Nederlanders en een begeleider gingen we het avontuur aan! Na een korte vlucht kwamen we aan in Londen, hier ontmoetten we nog veel meer exchange students. Na een paar uur vlogen we door naar New York, dit was een lange vlucht maar ging redelijk snel voorbij.

Eenmaal aangekomen op het vliegveld in New York was het tijd om naar de campus te gaan waar we zouden overnachten voor de komende 4 nachten. De campus viel nogal tegen, mijn bed had helaas kapotte veren en de kamers waren erg warm en niet schoon. Voor de rest was alles prima geregeld! Iedereen sliep op een kamer met een andere exchange student uit een ander land. Ik deelde mijn kamer met een Zweeds meisje. Daarna was het tijd voor avondeten in de kantine van de campus en daarna een tour over de hele campus. Toen op naar bed om te proberen van de jetlag af te komen hihi

De volgende dag was het tijd voor een class. Dit was een algemene class over je verblijf in Amerika. Toen lunch en daarna American Football en cheerleading gedaan! Erg leuk, alleen jammer van de hitte (Er was een hittegolf de hele week !). In de avond hadden we een BBQ en een leuke quiz!

De derde dag begonnen we met een class in de ochtend. Daarna was het eindelijk zover, naar New York! We hebben Times Square gezien en daarna een boottocht langs The Statue of Liberty en langs de 3 bruggen. Ohja, en natuurlijk de prachtige skyline!

Dag 4 alweer! In de ochtend hadden we een American History class van een geweldige leraar. Ik ben persoonlijk geen fan van geschiedenis, maar deze les was echt super leuk! Daarna was het weer tijd om New York in te gaan! We gingen naar Ground Zero, Central Park en Fifth Avenue. Ook hadden we hier de hele middag vrije tijd, dus lekker shoppen en eten !

Wink
Daarna weer terug naar de campus voor avondeten.... PIZZA!

De laatste dag al! We zouden om 4:30 moeten verzamelen bij de bussen buiten de campus en om 5:00 zouden we vertrekken. Dit liep helaas anders voor mij. Mijn wekker ging namelijk niet af! Om 5:05 werd er op mijn deur geklopt... En je raad het al. Hup aankleden, koffer inpakken en weg! Binnen 10 minuten zat ik in de bus. Nog half in slaapstand en half in stress reden we naar het vliegveld. Ik heb me daar maar moeten klaarmaken, ging prima, maar had liever stressloos de bus in gestapt haha!

Even later kwam het volgende probleem al... Mijn vlucht van New York naar Chicago had 1 uur vertraging, wat betekende dat ik mijn vlucht erna niet kon halen... De volgende vlucht die ik vanuit Chicago kon pakken ging 7 uur later... Dusja daar zit je dan 7 uur lang op een vliegveld in Chicago... Gelukkig was ik niet alleen, maar waren er nog 4 andere meiden, dus we hebben ons wel vermaakt!

Toen die vlucht er ook op zat, begon het avontuur toch echt. Ik liep uit het vliegtuig, verliet de gate en wist dat ik binnen een paar minuten mijn gastgezin zou gaan ontmoeten. Dit voelde heel onwerkelijk en raar voor mij, dit waren namelijk wel de mensen waar ik de komende 10 maanden mee moet samenleven. Er ging op dat moment van alles door me hoofd: Zullen ze me wel aardig vinden? Pas ik wel in hun leven? Wat als ik me bij hun niet thuis ga voelen? Wat als ik de school niks vindt en geen vrienden kan maken?

Undecided

En toen zag ik ze. Met een groot spandoek: Madelief Liebrand, welcome to Iowa!. Ze stonden daar allemaal met een big smile. De begroeting zei al genoeg! Ze gaven me allemaal een dikke knuffel, boden meteen aan me spullen te dragen en vroegen hoe het met me ging. Het gesprek ging meteen vloeiend! Het was alsof ik ze al lang kende, dat was ook wel een beetje zo want we hadden al erg vaak gemaild en 2 keer geskypt.

Toen was het tijd om in de auto te stappen en op naar me huis voor de komende 10 maanden! Eenmaal bij het huis aangekomen, kreeg ik een tour door het huis en hebben we met z'n allen de rest van de avond gekletst. Om 1 uur 's nachts was het toch echt tijd om naar bed te gaan hihi!

De volgende dag (vrijdag) zag ik me huis/tuin/omgeving voor het eerst in daglicht en het enige wat ik kan zeggen is wauw! De tuin is mega groot, groen en het uitzicht is fantastisch! Om 11:30 had ik een afspraak bij mijn High School om mijn vakken te kiezen en de school te bekijken. Ik heb gekozen voor de vakken: Weight&Speed (gewichtheffen en rennen/sprinten), Child Development (de voortgang van baby tot volwassen), Yearbook (het maken van een boek over het schooljaar), Familiy Health (over gezinsleven), Studyhall (les om voor je zelf te werken), Spanish, English en U.S. History. Dit is me rooster voor elke dag, je hebt elke dag hetzelfde.

Daarna met het hele gezin naar Iowa State Fair geweest, het is een gigantisch terein met atracties, stallen met verschillende soorten dieren en foodtrucks. Dit was echt een super leuk begin van mijn exchange year!

Zaterdag heerlijk uitgeslapen, want van al dat Engels praten en van de jetlag was ik erg moe! In de avond zijn we uiteten geweest en daar zag ik de verschillen al. Uiteten is in Nederland haast een uitje, je hele avond bestaat er uit. In Amerika is dit helemaal niet zo, je gaat uiteten om het eten en niet om de gezelligheid. We stonden dan ook binnen 1,5 uur weer buiten.

Daarna gingen we naar een baseballgame, dit was erg leuk om een keer te zien! Iedereen is zo enthousiast en je voelt je, hoe raar het ook klinkt, echt 1 groep als publiek.

De volgende dag was er weer een nieuwe ervaring voor mij: de kerk. Ik ben zelf namelijk niet gelovig. Daar gingen we dan met het hele gezin naar de kerk. Het is totaal niet wat ik gedacht had! Er speelt een band met (bas)gitaren, drumtoetsel en noem maar op en de melodie is echt uptempo. De verteller praat op een luchtige en grappige manier. Dit alles maakt het kerkbezoek een stuk beter, maar toch is en blijft het een kerk en daar zal ik aan moeten wennen.

Voor de rest van de dag hebben Elisabeth en ik wat volleybal gespeeld en henna gemaakt. Het was een fijne rustige zondag :)

En toen was het al maandag! Ik had in de ochtend mijn eerste volleybaltraining, deze duurde 3,5 uur! Daarna was het tijd om inkopen te doen die ik nodig had, want ja ik kon natuurlijk niet alles vanuit Nederland meenemen haha!

Dinsdag, the first day of school! School is hier heel anders dan in Nederland. Je mag geen rugzak/tas meenemen in de klas, je mag de school niet verlaten tussendoor, je hebt een pass nodig voor als je naar de wc moet, je eet lunch van de kantine en zo is er nog veel meer om op te noemen! Na school was het tijd voor volleybal, wat ik elke doordeweekse dag heb voor 2,5 uur. Dat is nogal een verandering!

Iedereen toonde intresse in mij en wilde me wel helpen.Over het algemeen was de eerste schooldag erg geslaagd!

Laughing

Rest van de week had ik school en dan weer volleybal. Elke dag niet voor 6:00 pm thuis, dus lange dagen! Dan is het eten, douchen, huiswerk en weer naar bed.

Vrijdagavond was de eerste Footballgame van het seizoen! Dit was zo leuk om te zien! Er waren cheerleaders, een band en een foodtruck. Ik zat in het publiek en ik voelde me zelfs een cheerleader haha. De schoolspirit is echt geweldig, dat moeten ze ook echt in Nederland hebben! Je voelt je als school echt 1 en ik voelde me er vanaf dag 1 al meteen deel van, echt fantastisch!

Ik heb echt een fantastische eerste week gehad! Mijn gastgezin is echt fantastisch, ik had het echt niet beter kunnen treffen! My gastzus voelt nu al als een echte zus en vriendin. Ik voel me echt al helemaal thuis hier!

De school is ook echt heel leuk! Mijn school is erg klein en de Juniorclass heeft maar 40 mensen dus iedereen kent mij al hihi en ik doe me best om alle namen zo snel mogelijk te weten!

Zo, nu heb ik volgens mij wel genoeg verteld whoepss! Hoop dat jullie het leuk vonden dit te lezen en hoop dat jullie me blijven volgen! Ik vind het namelijk hartstikke leuk om deze blog te schrijven!

Can't wait to write another blog again! You will hear from me soon!

Reacties

Reacties

Conny klein kranenbarg

Hoi Madelief
Fijn dat het je goed bevalt in Iowa, leuk om je blog te lezen en wens je veel plezier daar.
Gr. Conny

Dian

Heee Madelief !
Wat fijne dat je het n je zin hebt hihi,
Ik wens je heel veel plezier daar nog de komende maanden we missen je wel hoor!
Groetjes dian

Mara

Super leuk geschreven madelief! En natuurlijk super leuk dat je het zo naar je zin hebt maar dat wist ik natuurlijk al hahaha
Nog heel veel plezier en ik mis je al wel hoor!
Xxx

Dawid Zents

Hee Madelief

Mooie verhaal ben blij dat je het leuk hebt geniet er van ben nu al benieuwd naar het volgende verhaal

Veel plezier X

Jolanda Van Vuuren

Leuk hoor Madelief. Probeer zoveel het kan er van te genieten want de tijd vliegt voorbij.

Yvonne Jansen

Hoi Madelief, wat leuk om je belevenissen te lezen en wat fijn dat het je daar zo goed bevalt. Idd drukke dagen en straks hou je er een carriere als topsporter aan over ;)
Veel plezier en groetjes

Yvonne Wopereis

Geweldig om te lezen hoe het daar met je gaat! Je schrijft erg leuk. Ik had bij Iris al een paar leuke foto 's gezien. Een mooiere start kon je je niet wensen. Veel plezier en succes verder , ook groeten van Stephan en Mart ????

Monique van Altena

Hoi Madelief,
Wat leuk om je blog te lezen!
Is nu al een heel leuk verhaal. En wat,heb je een leuke vakken gekozen op school! En elke dag veel,sport. Is misschien wel even wennen allemaal. Maar het begin klinkt in ieder geval goed.
Heel veel succes en plezier,en lees graag verder wat je allemaal beleeft.
Groetjes,
Monique

Isa

Heeey Madelief,

Zojuist heb ik je hele verhaal gelezen en zo te zien heb je het naar je zin! Ik hoop dat je 10 hele leuke maanden zult hebben!
Veel plezier gewenst vanuit Nederland

Xx Isa

Frans Veltmaat

Wat een mooi verhaal Madelief! Veel plezier en succes!

Rudi Gotink

Leuk om te lezen Madelief. Worden de komende blog's ook zo lang? Fijn dat je het daar goed hebt.mgeniet van je nieuwe omgeving en ervaringen. Groetjes Rudi.

Monique Tesselhof

Haj Madelief! Ook ik heb jouw verhaal gelezen!! Wat leuk!!
Lekker blijven genieten en heel veel plezier!!
Groetjes vanuit Borculo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!